Imagen de cubierta local
Imagen de cubierta local
Imagen de Google Jackets

La Influència dels estereotips de gènere en l'emprenedoria : una aplicació en el context de Catalunya [Recurs electrònic] / Anna Pérez-Quintana ; direcció: Esther Hormiga ; codirecció: Alejandra Aramayo

Por: Colaborador(es): Tipo de material: Archivo de ordenadorArchivo de ordenadorDetalles de publicación: [Barcelona] : Universitat de Barcelona, 2014Descripción: 1 pdf, 241 pTítulos uniformes:
  • TDX
  • Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Tema(s): Género/Forma: Recursos en línea: Formatos físicos adicionales:
  • També disponible en paper
Nota de disertación: Tesi doctoral - Universitat de Barcelona. Departament d'Economia i Organització d'Empreses, 2013 Resumen: L'objectiu de la tesi doctoral respon a la voluntat de trobar noves explicacions al fet que el nombre d'empresaris sigui clarament superior al d'empresàries. En la descripció de les diferències entre les empreses creades per homes i dones subjeu una norma: que la bretxa és inalterable i natural, perquè la diferenciació sexual també ho és. Determinades aportacions a la literatura en emprenedoria afirmen que són més significatives les diferències trobades entre els empresaris d'un mateix sexe que les existents entre l'empresariat d'ambdós sexes. El treball aposta per cercar interpretacions que vagin més enllà de la diferència biològica entre ells i aprofundeix en l'estudi de la influència que el procés de socialització exerceix en els individus i en la seva voluntat de posar en marxa un negoci en algun moment de les seves vides. Com a primer pas, i per tal confirmar la persistència dels estereotips de gènere en l'actualitat a Catalunya, es treballa sobre la base d'una selecció de trenta-un ítems que o bé descriuen la figura de l'empresari, o bé són antònims de la mateixa. D'aquesta manera, es comença per identificar les categories de gènere (masculí, femení, androgin i no diferenciat) a les que pertanyen els ítems triats. A continuació es fa el dibuix de l'Orientació de Rol del Gènere dels individus que conformen la mostra, és a dir, el grau d'identificació de les persones amb els diferents estereotips de gènere.En segon lloc s'analitza quins dels ítems caracteritzen la persona emprenedora a la Catalunya actual, i es comprova que es tracta d'estereotips de gènere masculins i andrògins. És a dir, cap tret estereotipat com a femení configura la caracterització de la persona emprenedora. Conseqüentment, la dona no es veu identificada amb aquesta opció professional doncs se sent amenaçada per l'estereotip i l'acaba confirmant. La dona percep que la societat no espera d'ella que posi en marxa un negoci, de manera que actua en conseqüència i no posa en dubte la prescripció de l'estereotip. D'altra banda, les persones que s'identifiquen amb l'estereotip de gènere masculí i androgin mostren major intenció d'emprendre, i les que s'identifiquen amb el gènere femení manifesten una nul·la voluntat de crear una empresa.Finalment es comprova que la variable gènere posseeix una major capacitat per explicar la intenció d'emprendre dels individus que la variable sexe. La intenció d'emprendre és fruit de les percepcions subjectives -l'orientació de gènere- més que de les condicions objectives -el sexe biològic-. Les dones no neixen amb menor intenció d'emprendre que els homes, sinó que les diferències apareixen com a conseqüència del procés de socialització. D'aquesta manera, per analitzar qüestions relacionades amb l'emprenedoria, homes i dones no poden ser tractats com a grups homogenis ja que les generalitzacions són arriscades i ens allunyen de la complexa realitat.Com a conclusió es proposa que per tal de reduir la bretxa de gènere en la creació d'empreses es comenci per prendre consciència de la influència que encara avui exerceixen els estereotips de gènere en l'elecció de carrera de les persones, així com de la caracterització de l'empresari amb estereotips de gènere masculins i andrògins. Caldria, tanmateix, millorar la visibilitat dels trets andrògins de la persona emprenedora per tal que un major nombre de dones s'identifiquin i es plantegin l'opció d'emprendre. Es contempla, finalment, la proposta d'un canvi de paradigma en el món dels negocis i les organitzacions on determinats trets estereotipats com a femenins siguin considerats positius i necessaris per a la gestió empresarial.
Etiquetas de esta biblioteca: No hay etiquetas de esta biblioteca para este título. Ingresar para agregar etiquetas.
Valoración
    Valoración media: 0.0 (0 votos)
Existencias
Tipo de ítem Biblioteca actual Colección Signatura Estado Fecha de vencimiento Código de barras
Recursos electrònics Recursos electrònics Biblioteca General i de Referència Igualtat 30.055.2(46.71) Per (Navegar estantería(Abre debajo)) Disponible BGR-M0000951010912

Tesi doctoral - Universitat de Barcelona. Departament d'Economia i Organització d'Empreses, 2013

Bibliografia. Annexos

L'objectiu de la tesi doctoral respon a la voluntat de trobar noves explicacions al fet que el nombre d'empresaris sigui clarament superior al d'empresàries. En la descripció de les diferències entre les empreses creades per homes i dones subjeu una norma: que la bretxa és inalterable i natural, perquè la diferenciació sexual també ho és. Determinades aportacions a la literatura en emprenedoria afirmen que són més significatives les diferències trobades entre els empresaris d'un mateix sexe que les existents entre l'empresariat d'ambdós sexes. El treball aposta per cercar interpretacions que vagin més enllà de la diferència biològica entre ells i aprofundeix en l'estudi de la influència que el procés de socialització exerceix en els individus i en la seva voluntat de posar en marxa un negoci en algun moment de les seves vides. Com a primer pas, i per tal confirmar la persistència dels estereotips de gènere en l'actualitat a Catalunya, es treballa sobre la base d'una selecció de trenta-un ítems que o bé descriuen la figura de l'empresari, o bé són antònims de la mateixa. D'aquesta manera, es comença per identificar les categories de gènere (masculí, femení, androgin i no diferenciat) a les que pertanyen els ítems triats. A continuació es fa el dibuix de l'Orientació de Rol del Gènere dels individus que conformen la mostra, és a dir, el grau d'identificació de les persones amb els diferents estereotips de gènere.En segon lloc s'analitza quins dels ítems caracteritzen la persona emprenedora a la Catalunya actual, i es comprova que es tracta d'estereotips de gènere masculins i andrògins. És a dir, cap tret estereotipat com a femení configura la caracterització de la persona emprenedora. Conseqüentment, la dona no es veu identificada amb aquesta opció professional doncs se sent amenaçada per l'estereotip i l'acaba confirmant. La dona percep que la societat no espera d'ella que posi en marxa un negoci, de manera que actua en conseqüència i no posa en dubte la prescripció de l'estereotip. D'altra banda, les persones que s'identifiquen amb l'estereotip de gènere masculí i androgin mostren major intenció d'emprendre, i les que s'identifiquen amb el gènere femení manifesten una nul·la voluntat de crear una empresa.Finalment es comprova que la variable gènere posseeix una major capacitat per explicar la intenció d'emprendre dels individus que la variable sexe. La intenció d'emprendre és fruit de les percepcions subjectives -l'orientació de gènere- més que de les condicions objectives -el sexe biològic-. Les dones no neixen amb menor intenció d'emprendre que els homes, sinó que les diferències apareixen com a conseqüència del procés de socialització. D'aquesta manera, per analitzar qüestions relacionades amb l'emprenedoria, homes i dones no poden ser tractats com a grups homogenis ja que les generalitzacions són arriscades i ens allunyen de la complexa realitat.Com a conclusió es proposa que per tal de reduir la bretxa de gènere en la creació d'empreses es comenci per prendre consciència de la influència que encara avui exerceixen els estereotips de gènere en l'elecció de carrera de les persones, així com de la caracterització de l'empresari amb estereotips de gènere masculins i andrògins. Caldria, tanmateix, millorar la visibilitat dels trets andrògins de la persona emprenedora per tal que un major nombre de dones s'identifiquin i es plantegin l'opció d'emprendre. Es contempla, finalment, la proposta d'un canvi de paradigma en el món dels negocis i les organitzacions on determinats trets estereotipats com a femenins siguin considerats positius i necessaris per a la gestió empresarial.

També disponible en paper

No hay comentarios en este titulo.

para colocar un comentario.

Haga clic en una imagen para verla en el visor de imágenes

Imagen de cubierta local

Con tecnología Koha